Man må tørre å arrangere løp

Otto Gullesen, leder av Gjerpen Friidrettsgruppe har det motet som skal til. De siste sesongene har Gjerpen bemerket seg med å arrangere eller være medarrangør av flere langdistanseløp. Lørdag 15. august går Svanstul løpet av stabelen og i oktober arrangeres NM i terrengløp i Skien med foreløpig hele 20 Gjerpenløpere på startstreken.

Det svinger rundt Gjerpen friidrett med Otto Gullesen i førersetet. Helst skulle han ha gjort om navnet til Gjerpen løpeklubb slik at terskelen ikke kan virke så høy for å bli med. Det går rykter om at Gjerpen har gode fellestreninger og et godt løpemiljø. Dette har ført til et jevnt tilsig av medlemmer som vil løpe i Gjerpendrakta.

Sprekere nå Otto løp sin første maraton da han var 47 år. Nå har han akkurat rundet 60 og har på disse årene forbedret persen med nesten 1 time. Det er mye trening som ligger til grunn. Han løper i snitt 80 km i uka og unner seg stort sett kun en løpsfri dag. Han er veldig fornøyd med at han er sprekere som 60 åring enn da han var i 40-årene. Det er en allsidig leder Gjerpen har av vår friidrettsgruppe. Han er en aktiv skigåer, spilte fotball på Old Boys laget til Storm i over 20 år og var aktiv klatrer i 25 år. Det handler om å være i aktivitet og gjøre den lystbetont.

Ambisjoner Gjerpen skal fortsette med å arrangere løp og satse på å gi løpeglede til yngre løpere. De siste årene har det vært en aktiv barne- og ungdomsgruppe, men som fra høsten mangler trenere. Otto vil gjerne ha kontakt med aktuelle kandidater som kan tenke seg å gi barn og unge gode impulser 1-2 ganger i uka. Treningen for de unge skal være både allsidig og lystbetont. Gjerpen har gode fasiliteter for friidrett på sitt anlegg.

NM i terrengløp Sammen med Herkules Friidrett og Urædd Friidrett er Gjerpen Friidrett arrangør av NM i terrengløp lang løype i høst. Gjert Ingebrigtsen er hyret inn som foredragsholder og Otto håper jo på at Ingebrigtsen brødrene stiller på startstreken i eliteklassen. Det er ikke bare en eliteklasse i NM terreng,  Otto oppfordrer både yngre og eldre løpere til å melde seg på i sin aldersklasse. Foreløpig er det 20 fra Gjerpen, men han tror dette antallet vil kunne øke frem mot 11. oktober.

I 5 år har Otto vært leder av Gjerpen Friidrett og når vi spør han om han fortsatt er leder om 5 år, trekker han på smilebåndet og sier at det ikke er usannsynlig.  Han vil uansett gjøre en jobb for klubben som har tilholdssted et par hundre meter fra hans eget hus. Tusen takk for engasjementet ditt for Gjerpen Otto.